این دانشکده در سال 1363 و به دنبال پیگیری جمعی از پزشکان علاقمند و توانمند استان گیلان در محل دانشکده علوم دانشگاه گیلان تاسیس شد، و با امکانات آن دانشکده با پذیرش 37 دانشجوی پزشکی فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود. پس از آن و در راستای ادغام آموزش پزشکی و بهداری و تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از سال 1365 به مدت 9 سال دانشکده پزشکی در مجاورت دانشکده پرستاری مامایی جهت تربیت پزشک عمومی انجام وظیفه نمود . در سال 1374 دانشکده پزشکی به محل فعلی خود واقع در مجتمع دانشگاه گیلان منتقل شد. این دانشکده علاوه بر تربیت پزشک عمومی ، از سال 1367 پذیرای رشته کاردانی علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی بوده و ازسال 1369 نیز با پذیرش دانشجو در رشته های تخصصی پزشکی فعالیت خود را گسترش داد. و در حال حاضر دارای 274نفر عضو هیئت علمی ، 33نفر استاد ، 90نفر دانشیار ، 146نفر استادیار و 5نفر مربی میباشد و علاوه بر 1822دانشجوی پزشکی عمومی در گروه های تخصصی داخلی ، زنان بیهوشی ، اطفال ، نورولوژی ، ارولوژی ، رادیولوژی ، قلب ، روانپزشکی ، گوش و حلق و بینی ، چشم، پوست، جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب و فوق تخصص گوارش بالغین 304 دستیار تخصصی مشغول به تحصیل می باشند. بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشکده هم اکنون در درجات مختلف علمی مشغول خدمت رسانی به آحاد مردم استان و کشور می باشند.

 
اهداف کلی دانشکده پزشکی
  • تربیت نیرو های متعهد، متخصص و کارآمد بر اساس نیازهای جامعه
  • جذب و حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان
  • توسعه و ارتقاء سطح سلامت جامعه
  • توسعه مرزهای دانش بویژه در راستای برنامه توسعه کشور

 
چشم انداز(Vision)
ما برآنیم با توسعه و ارتقای آموزش پزشکی عمومی در دانشکده و مراکز آموزشی درمانی تابعه طبق سند ملی سلامت و اسناد فراملی در عرصه سلامت و با حمایت از نخبگان و استعداد های درخشان با تلفیق دو حوزه آموزش و پژوهش مبتنی بر شواهد علمی در تربیت پزشکان عمومی مجرب و توانمند با هدف پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه ، پیشگام در میان دانشکده های ترازاول کشور باشیم.

 
رسالت(Mission)
دانشکده پزشکی علوم پزشکی گیلان در نظر دارد بر اساس اهداف مندرج در اسناد بالادستی کشور و همچنین اسناد فراملی در راستای ارتقای سلامت جامعه کشور و منطقه فرامرزی و در راستای استقرار پزشکی عمومی پاسخگو با بهره مندی از اساتید و کارکنان توانمند، پیشتاز در بکار گیری فناوری های نوین و روشهای جدید آموزشی باشد تا موجبات تربیت پزشکان عمومی و متخصص، اخلاق مدار، توانمند برای پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه در کلیه حوزه های آموزشی، پژوهشی و درمانی همراه با یادگیری مادام العمر را برای ارتقاء سطح سلامت جامعه فراهم نماید.

 
ارزشها(Values)
  • ایجاد تعهد و اخلاق حرفه ای در کلیه سطوح سازمان
  • صرفه جویی در زمان
  • ایجاد فرصتهای برابر
  • ارتقاء فرهنگ سازمانی
  • حمایت از کارآفرینی و خلاقیت
  • ترویج کار گروهی

 
شرح اهداف راهبردی دانشکده پزشکی

حوزه آموزش:

  • توسعه، تقویت و اصلاح برنامه های درسی و آموزشی بر اساس استانداردهای پایه

با نگاهی به چشم انداز دانشکده پزشکی ، پیشرو بودن در میان دانشکده های تراز اول کشور، به عنوان مهمترین ماموریت دانشکده محسوب می گردد.که استانداردسازی فعالیت ها و بکار گیری آخرین روش ها و تکنولوژی روز در جهت تربیت افراد کارآمد و متخصص و جذب نخبگان و استعدادهای درخشان مفید خواهد بود.

  • بسط و توسعه برنامه ها و روشهای نوین آموزشی

با توجه به نقاط ضعف و قوت، و فرصتها و تهدیدها، استانداردسازی فعالیت ها، بکارگیری روشهای نوین آموزشی و استفاده از پتانسیل ها و توانمندی های علمی اساتید و اعضای هیات علمی، نقش بسزایی در هدایت تحصیلی دانشجویان و تربیت نیروهای کارآمد و متخصص دارد.

  • توسعه و راه اندازی رشته های جدید بر اساس نیاز منطقه

باتوجه به نیاز های منطقه و روند رو به رشد تقاضا و تحولات علمی جدید دنیا، یکی از راهبردهای مهم دانشکده پزشکی در سند چشم انداز، ساماندهی و راه اندازی رشته های جدیدمی باشد.

  • توسعه و ارتقاء نظام ارزیابی آزمونها

ارزیابی مستمر و پایش پیشرفت تحصیلی فراگیران یک راهبرد مهم در توانمندسازی علمی و حرکت در راستای آموزش پزشکی پاسخگومی باشد.


حوزه پژوهش:
  •  گسترش و حمایت از تحقیقات کاربردی در حوزه مدیریت و سیاستگذاری سلامت

منظور از توسعه پژوهش افزایش سهم دانشکده در پژوهش های کاریردی و بنیادی در سطح دانشگاه و سطح بین الملل و همچنین بسط و توسعه اعتبارات پژوهشی است.

  • بسط و افزایش مشارکت تحقیق ( بومی ) در تولید علم

تلاش درجهت سوق دادن پژوهش ها به سمت بومی سازی و نیازهای واقعی منطقه و تعیین اولویت های پژوهشی با هدایت و تاکید بر تولید دانش و افزایش تعداد مقالات درپایگاههای Pubmed یا ISI یکی از راهبردهای مهم دانشکده میباشد.

  • فراهم سازی بستر مناسب جهت فعالیتهای پژوهشی بنیادی و کار بردی در علو پایه و بالینی

استفاده بهینه ازظرفیت نیروهای انسانی، تجهیزات و امکانات وظرفیت های مالی، از راهبردهای مهم پژوهشی است که در این میان ایجاد تفاهم نامه ها، استفاده از توانمندی های فارغ التحصیلان و تقویت کمیته های تحقیقاتی دانشجویی و پتانسیل های اعضا هیات علمی در بازار رقابت تولید علم بسیار مثمر ثمر خواهد بود.


از بدو تأسیس تاکنون اعضاء هیأت علمی ذیل عهده دار مسئولیت های اجرایی دانشکده پزشکی بوده اند:

روسای دانشکده
1 دکتر عبدالله رهبر نیکوکار  63
2 دکترشمس الدین نورمحمدی  
3  دکتر جواد گلچای 70-68
4  دکتر سید علی پیرنیا 73-70
5 دکتر حسن بهبودی 76-73
6  دکتر کبری بلوکی مقدم 77-76
7 دکتر سید علی رودباری 78-77
8 دکتر سیاوش فلاحتکار  80-78
9 دکتر نادر اسماعیل پور 82-80
10 دکتر سید علاءالدین عسگری  84-82
11 دکتر آبتین حیدرزاده  92-84
12 دکتر جلال خیرخواه  94-92
13 دکتر هومان هاشمیان 95-94
14 دکتر عباس درجانی 98-95
15 دکتر جلال خیرخواه  98 تا کنون

 

معاونین آموزشی پزشکی عمومی
1 دکتر آیدین پورکاظمی 94-90
2 دکتر رضا شرفی 95-94
3 دکتر بابک بخشایش 96-95
4 دکتر حمید محمدی کجیدی ازشهریور96 تاکنون

 

معاونین آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی
1 دکتر علی حمیدی مدنی 93-87
2 دکتر عباس درجانی 94-93
3 دکتر الهام بید آبادی 97-94
4 دکتر ظهیر ریحانیان 98-97
5 دکتر میرسعید عطارچی از 98 تا کنون

 

معاونین علوم پایه وتحصیلات تکمیلی
1  دکتر حسن مولا دوست 96-93
2 دکتر ابراهیم میرزاجانی 99-96
3 دکتر آرش زمینی
از 99 تا کنون

 

معاونین تحقیقات و فناوری دانشکده
1  دکتر سید علاءالدین عسگری 82-79
2  دکتر محمدرضا امام هادی 84-82
3  دکتر حسین خوشرنگ 85-84
4  دکتر میر محمد جلالی 89-85
5  دکتر هومان هاشمیان 93-89
6  دکتر حسن مولا دوست 96-93
7 دکتر سهیل سلطانی پور 98-96
8 دکتر حسن مولادوست
از 98 تاکنون

 

آخرین بروز رسانی : 02 شهریور 1400